søndag 15. mai 2011

Sosiale medier

Nå har jeg også begynte å ta i bruk Twitter, og har etter kort tid fått 81 følgere. Det er enkelte ting jeg ikke helt forstår ennå med Twitter, men det kommer vel etter hvert. Å venne seg til korte innlegg er kanskje den største utfordringen for meg. Jeg anser Twitter som et forsøk fra min side, så får jeg se om det kan føre til at jeg får et utvidet nettverk. sivrydheim er mitt "Twitternavn" hvis du er interessert og er på Twitter. Alt jeg legger ut på Twitter går automatisk inn på min Facebook-profil. Det tok lang tid før jeg ble aktiv på Facebook, og nå er det vel nesten ikke en dag uten at jeg "stikker innom" på Facebook.

Sosiale medier er nyttig fordi det er vi som setter dagsorden for det vi mener viktig. Der foregår meningsutveksling og der deles nettartikler, blogginnlegg etc. Vi tipser hverandre, og for meg er det svært nyttig. Mange er gode på å legge ut stoff som er av interesse for mange.

Fra jeg ble forespurt om å være med å blogge på Erfaringskompetanse sin blogg har jeg bidratt med seks bloggartikler så langt. Jeg har også skrevet et par artikler til NAPAHs kunnskapsbase, psykiskhelsearbeid.no. NAPHAs kunnskapsbase kan hvem som helst legge inn artikler i. Man logger seg inn, registrer seg, får seg et brukernavn, og så kan du gå i gang. Les mer om det her.
Erfaringskompetanse har også en kunnskapsbase, og det er mulig å sende inn stoff til den. For mer informasjon se her.

Begge disse gir oss med erfaringskunnskap anledning å skrive og sende inn artikler og historier. Jeg synes det er viktig å bruke den muligheten. Vi kan ikke overlate historiebeskrivelsene til fagfolk. Vi må ta ansvar for å formidler historien sett fra vårt ståsted, og nå er muligheten der. Grip den! Brukerne er forandrings løver Dette sa Barry Duncan på Erfaringskonferansen 2010, og han sa videre:
"Løve

Han framstiller brukeren som forandringens løve, og pekte på viktigheten av å lytte til brukernes egne historier.

- Inntil løvene får sine historieskrivere, vil jakteventyrene alltid glorifisere jegeren, sa Duncan.

Han gjorde det klart at "jegeren" i denne sammenheng er terapeuter som han selv."

Er det noe å vente på? Kom igjen ta i bruk det som nå ligger til rette for oss, enten det er Twitter, Facebook, NAHAPs kunnskapsbase eller Erfaringskompetanse sin kunnskapsbase.



Bildet ble tatt i vårløsningen i Skallelva i 2010. Jeg tenker på oss som sitter inne med mye kunnskap som vi har tilegnet oss gjennom dyrekjøpt erfaring, og kanskje står vi foran en felles vårløsning? Jeg tror det!

Egne blogger er også viktig. Antall treff viser at det er stor interesse for mine reklamefrie blogger. Et nytt blogginnlegg i dag er "Våg å ha drømmer" og på psykose.erfaringer er mitt siste innlegg "Antidepressiva, en melkeku for legemiddelindustrien."

SEPREP har gitt meg skrive-stipend, og om det kan lese her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar