søndag 10. januar 2010

Facebook-gruppe som drar i gang planlegging av protesttog på Karl Johan og foran Stortinget. Vi protesterer fredelig med grytelokk og roperter!

Særloven... Lov om psykisk helsevern står for fall. Det er det mange som jobber for. Det skal nedsettes ei arbeidsgruppe, og jeg foreslår at det som finnes av folk og organsiasjoner går sammen om et protesttog i forbindelse med oppstarten av arbeidsgruppa, slik at vi kan markere hvor viktig dette arbeidet er!

La det bli med lov om psykisk helsevern som det nå er med Kjølnes Fyr være et bilde på at vi ikke gir oss før lovendring er et faktum!

I meg er det et gryende ønske om å samle en del av de jeg etter hvert har fått kontakt med, og andre som kan tenke seg å møtes (du f eks?). Lage et ikke-voldelig protesttog med masse grytelokk-bråk, roperter, og jeg vet ikke hva...
DA SKAL VI PROTESTERE OG VI SKAL HA DET GØY SAMTIDIG OG DELE GLEDEN OVER AT VI HAR FUNNET "HVERANDRE"/FOLK MED SAMME ERFARINGER OG I FELLES GLEDE FORDI VI IKKE LAR OSS UNDERTRYKKE AV RIGIDE PSYKIATERE!!! (Jo, jeg vet også finnes noen få psykiatere som er godheta sjøl, og som virkelig hjelper folk...)
Ja, nokka sånt har begynt å fødes inni mæ. Blir du med på Karl Johan og foran Stortinget? Det kunne vært kjempeartig! Dette kan gjøres når komitearbeidet i forhold til lov om psykisk helsevern igangsettes?

Gravalvoret har jeg vært en stor del av veldig lenge, og det har vært all grunn til å være alvorlig, men alvoret går gjerne over til galgenhumor. Og nå tenker jeg at vi skal ha det gøy og demonstrere mot noe svært alvorlig samtidig!

Her finner du Facebook-gruppa!

4 kommentarer:

  1. Takk for flott tiltak! Sett opp en dato og et klokkeslett! For øvrig klarer ikke jeg å ha det gøy når jeg protesterer mot psykiatrien! Men hvis andre vil ha det gøy, så helt greit for meg! Men jeg er dypt alvorlig - og ikke annet enn dypt alvorlig - når jeg protesterer mot tvang i psykiatrien! Men at andre har det gøy i det samme protesttoget - er helt greit! Så ikke misforstå! Alle slags følelser må la seg få komme til uttrykk! Til sammen vil det virke enda sterkere - med et mangfold av følelser! Da vil de som ser det få enda mer å tenke på! Takk for et flott tiltak! Sett opp en dato - og et klokkeslett! Så møtes vi foran Stortinget! Takk igjen!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for dine kommentarer Jan Olaf!

    Jeg har full forståelse for at du og andre vil protestere og samtidig være dypt alvorlig. Det er en utrolig alvorlig sak. Og hadde dette bare vært for noen måneder siden, så hadde nok også jeg vært fremmed for tanken at det går an å ha det gøy samtidig som vi protesterer. Fin innstilling du har, at alle slags følelser til sammen vil virke enda sterkere!

    Dato og klokkeslett blir bestemt senere og i utgangspunktet tenkte jeg at vi demonstrerer den dagen arbeidsgruppa har sitt først møte.
    Møtedato er ikke satt ennå, så derfor heller ingen opplysninger om det foreløpig.

    SvarSlett
  3. Ja, ser frem til den dagen lovutvalget om tvang i psykiatrien startet sitt arbeid! Vet du noe om hvor langt de har kommet i å oppnevne medlemmer til lovutvalget?
    Og så må vi huske på en ting, og det er at da Stortinget før sommeren 2006 bad departementet om å utrede grunnlaget for behandlingskriteriet - så gikk det hele to år, ja mer enn to år - til over sommeren 2008, før Helsedirektoratets arbeidsgruppe kom igang. Jeg husker at Laila Dåvøy i Stortinget i den tiden purret på daværende helseminister Sylvia Brustad, og spurte blant annet om tidsplan for når arbeidsgruppa skulle etableres.
    Så får vi bare be og håpe på at det lovutvalget som nå skal etableres, kommer raskere i gang enn det som var tilfelle ved forrige korsvei...
    For øvrig, når det gjelder demonstrasjon foran Stortinget - så har vi nå noen få stykker begynt å stå foran Stortinget fra kl. 15 på fredager, i tilfelle du eller andre er i Oslo en fredag - og der blir vi stående hver fredag kl. 15 inntil tvangsloven faller. Så sånn er det. Vi har ikke vært mer enn en håndfull som har møtt opp til nå - men det er jo ikke alltid antallet som teller - men uansett, så kan det jo være at antallet vil øke etterhvert som tiden går.

    SvarSlett
  4. Nei, dessverre har jeg ingen oversikt over hvor langt de har kommet i å oppnevne lovutvalget.

    Kjempebra at det demonstreres hver fredag kl 1500 foran Stortinget! Det er mulig at jeg er i Oslo 29. januar, og hvis jeg rekker det skal jeg stille.

    SvarSlett