lørdag 14. august 2010

Forsker med "sosialantropologiske briller" på tvang!

Sitat fra avisa Fædrelandsvennen 14 aug 2010:

"– Pasientene sier mange ganger at ingen aner hvor mye overgrep som begås mot dem. Sykepleierne sier folk ikke forstår hvor dårlige pasientene er. Legene sier de noen ganger er nødt til å bruke tvang. Jeg ønsker å lære om forholdene de mener gjør tvang juridisk, etisk og medisinsk forsvarlig, forklarer Toril Borch Terkelsen, førsteamanuensis ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder (UiA).
I fire måneder fremover skal hun studere tvangsbruk ved en psykiatrisk institusjon på Sørlandet, ved å følge ansatte og pasienter i en sosialantropologisk studie.
Hun skal kunne komme og gå til alle døgnets tider og få et unikt innblikk i hva som skjer bak lukkede dører.
SELV UTØVD TVANG. Terkelsen er utdannet sykepleier, har jobbet på psykiatrisk avdeling, veiledet sykepleierstudenter i psykiatrien i femten år, og har dermed stadig vært på psykiatriske avdelinger.
– Jeg har sett mye tvang. Jeg har selv utøvd tvang som sykepleier for mange år siden. Det er ingen god opplevelse å holde pasienter fast og se dem bli bundet i reimer, sier Toril Borch Terkelsen
." Les mer her.

I samme avis er det et intervju med en som har vært utsatt for tvang, som sier – SKAMMEN VAR VERST!
"TVANGSINNLAGT: – Behandlingene gjorde meg verre. Psykiaterne har så mye makt. Jeg ble rasende, og det tok de som bevis på hvor syk jeg var, sier Kristina Stenlund Larsen" Les mer her.

Psykiaterne har for mye makt, sier Elsa Almås,spesialist i klinisk psykologi. Les mer her.

Forskning på tvang gjennom "sosialantropologiske briller" har jeg tro på! Det er bra det kommer inn andre faggrupper for å se på hva som skjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar