søndag 10. januar 2010

”Opplevelsen av tvungen medisinering”

Foredrag på landskonferansen for Kontrollkommisjonene i Trondheim 13. november 2009.
Her er fordraget.

Utdrag fra boka:
”Kjærligheten spør ikke, den bare er”.
• ”Medisiner ville jeg absolutt ikke ha, og den første tvangsinjeksjonen
ble satt mens flere pleiere holdt meg fast i senga. Mens jeg ble
trykket ned på magen, var det en som presset knokene inn i
ryggraden. Jeg spente alle de muskler i kroppen jeg kunne, men de
satte den første sprøyta med Cisordinol mens jeg ropte de
forferdeligste ting jeg kunne tenke meg. Overmakten ble for stor.
Når jeg tenker på det, kan jeg ennå kjenne knokene som presset
seg inn i ryggraden. Det var smertefullt fysisk, men psykisk var det
også ubeskrivelig nedverdigende.”

Tvangsmedisinering kan utføres på mange forskjellige måter. Noe av det som er rystende er at det kun brukes TRE DAGER til observasjon etter en tvangsinnleggelse og til de kan starte opp med tvangsmedisinering.

Jeg håper virkelig at særloven om psykisk helsevern blir historie!

Dette har jeg lagt ut på min bloggside i dag fordi Amnesty Norge ikke ser ut til å forstå at det er alvorlige brudd på menneskerettigheten i NORGE.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar