søndag 14. februar 2010

Helseministeren vil rydde opp i tvangsbruk

TV2s sending 13. februar. TV-innslag og artikkel kan du se og lese her

På Facebook er det nå såkalt micro-blogging i gang om tvang, og jeg har lagt ut følgende i dag:
"Endelig full dekning fra TV2 om tvangsproblematikken. Jeg er lei av å høre: Ja, men hva med de som er helt "rabiate"?
Hva gjør man da? Det er en forestilling blant mange mennesker at de av oss som har vært/blir innlagt på tvang er helt "rabiate", og det er jo slett ikke sant.
Men forståelig at det er det folk tror siden det anvendes så mye tvang. Vi må greie å snu den forestilling. Mange opplever å bli tauet inn av politiet som forbrytere.
Jeg har sjøl opplevd det uten å ha vært "rabiat". Og jeg kjenner flere som blir lagt i belter og tvangsmedisinert inne på institusjonene uten at de har vært "rabiate". De har motsatt seg å ta medisiner, og i det øyeblikket de tok meg med fysisk makt protesterte jeg fysisk, men selvsagt hadde jeg ingen muligheter mot 7-8 personer som tok meg med makt.

Jeg protesterte i to uker i strekk i 1992, og da ble jeg lagt i reimer og de sprøytet inn nevroleptika/anti-psykotisk medisin (Cisordinol). Det er en "hestemedisin" som jeg fikk store bivirkninger av.

Og de brukte sine tre dager til observasjon før de satte i gang med tvangsmedisinering.
I sin tid var det diskutert om det skulle brukes 14 dager til observasjon, men det ble hele tre dager. Vi er helt forsvarsløse i psykiatriens hender. Her er mitt foredrag til kontrollkommisjonskonferansen i Trondheim i november 2009:
http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00272/Siv_Helen_Rydheim_272019a.pdf

I boka "Kjærligheten spør ikke, den bare er" har jeg beskrevet hvordan jeg opplevde tvangen. Den sendte jeg til alle i helse- og omsorgskomiteen pluss regjeringa, og alle partiledere i 2008 i håp om at noen ville lese den og begynne å forstå hvor feilslått tvangsbehandlings"politikken" er. Hvor feil det er å overlate til psykiatere å ha all makt..."

Opprett en Facebookprofil og bli med på diskusjonene:
Her er en av dem.

Jeg slår et slag for Facebook, som kan brukes på mange forsjellige måter, men en av måtene er å dele nyhetsartikler med hverandre og diskutere fortløpende. Det er svært nyttig! Det er også mange ulike grupper det går an å melde seg inn. Du kan også starte opp egne grupper, noe jeg har gjort. En av gruppe er "Grytelokk og roperprotestdager mot lov om psykisk helsevern", se her.


Ha en fin søndag med eller uten Facebook-tilgang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar